Актуальність . В Україні впроваджується світовий бренд STEM-освіти (Science, Technology, Engineering, Mathematics), що сприяє посиленню інтелектуального розвитку дітей та якісному навчанню природничим та інженерно-технічним дисциплінам. Актуальним постає питання оволодіння учнями методами наукового пізнання, а вчителями природничих дисциплін – методикою впровадження їх у навчальний процес.
Постановка проблеми. Зміни в економічній, соціальній, політичній, інформаційній сферах суспільства сприяли перегляду освітніх концепцій. Враховуючи те, що в майбутньому з’являться нові професії, які будуть пов’язані з технологією і високотехнологічним виробництвом на стику з природничими науками, особливо будуть затребувані IT-фахівці, програмісти, інженери, фахівці високотехнологічних виробництв, фахівці біо- і нанотехнологій. Тому сьогодні важливим є ознайомлення учнів зі STEM-професіями, що передбачає їх знайомство з новими поняттями, такими як: STEM-освіта, STEM-грамотність, наукова грамотність, STEM-спеціальність, інновація, стартап, STEM-проект тощо. Запровадження STEM-освіти дає змогу учням орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти та оперувати інформацією відповідно до потреб ринку.
Основою
STEM-освіти є інтегрований підхід до навчання природничих дисциплін,
проектна діяльність, демонстрація учням застосування науковотехнічних знань у
реальному житті, підготовка до сприйняття технологічних інновацій сучасного
світу. Є
багато сучасних програмних засобів, за допомогою яких можна організувати урок фізики та залучити учнів до активного
сприйняття матеріалу. Фізика
є комплексною та інтегративною наукою, вона може поєднувати в собі елементи всіх відомих наук.
Шкільна фізика є базовим світоглядним навчальним
предметом у закладі загальної середньої освіти. Оволодіння учнями фізичними знаннями, уміннями та
компетенціями дасть змогу пояснити
будь-яке явище, яке відбувається в навколишньому середовищі, бути обізнаним в
більшості технічних та технологічних процесах.
Для успішного використання STEM-методик на уроках фізики треба знати програмний матеріал
інших дисциплін, застосовувати різноманітні методи, прийоми та форми
організації освітнього процесу, співпрацювати з іншими учителями-предметниками
з метою формування в учнів правильних понять, спільних для багатьох навчальних
дисциплін, проводити виховні та позакласні заходи. Найголовніше,
щоб учні могли інтегрувати свої знання з різних предметів, користуватися ними у
нестандартних ситуаціях, бачили зв’язок між науками.
В
основі STEАM методики є практичне завдання чи проблема. Учні вчаться знаходити
шляхи вирішення не в теорії, а прямо зараз шляхом спроб та помилок,
використовуючи наявний науковий та творчий потенціал. Навички критичного
мислення та глибокі наукові знання отримані в результаті навчання за STEАM,
дозволяють дитині вирости новатором – двигуном розвитку людства.
Вчитель
фізики може використовувати STEM-методики
для реалізації проектної та дослідницької діяльності в школі.
Упровадження в навчально-виховний процес методичних
рішень STEМосвіти дозволить учителю сформувати в учнів найважливіші
характер ристики, які визначають компетентного фахівця:
– уміння побачити проблему;
– уміння побачити в проблемі якомога більше можливих
сторін і зв’язків;
– уміння сформулювати дослідницьке запитання і шляхи його
вирішення;
– гнучкість як уміння зрозуміти нову точку зору і
стійкість у відстоюванні своєї позиції;
– оригінальність, відхід від шаблону;
– здатність до перегруповування ідей та зв'язків;
– здатність до абстрагування або аналізу;
– здатність до конкретизації або синтезу;
– відчуття гармонії в організації ідеї.
Об`єкт дослідження: впровадження проєктної діяльності та елементів STEM-освіти у навчання фізики в основній школі.
Предмет дослідження: методика впровадження елементів STEM-освіти у навчання природничо-математичних дисциплін в основній школі.
Методом дослідження даного питання є вивчення наукової літератури, сучасних педагогічних досліджень та публікацій про STEM-освіту, їх аналіз, синтез провідних ідей та формулювання власних цілей, узагальнення досвіду, спостереження за особливостями навчального процесу в школі та практичне впровадження елементів STEM-освіти на уроках фізики у позакласній роботі.
Етапи
роботи
1)
створення творчої групи вчителів-предметників для опрацювання теоретичних відомостей про
мейкерство та основи SТЕМ освіти;
2)
розробка членами творчої групи
структури, мети та завдань, плану реалізації SТЕМ-проекту для учнів 9-го класу, SТЕМ
технологій для 7-9-х класів;
3)
синхронізація програм для інтеграції навчальних предметів в межах
проекту;
4) розподіл доручень між членами творчої
групи.
1) опитування учнів 7-9-х класів для
визначення рівня їх обізнаності з різних тем;
2) корекційна діяльність членів творчої групи вчителів в плані реалізації проекту з урахуванням результатів учнівського опитування, можливостей та запитів школярів.
III. Практична реалізація.
Використовуючи елементи SТЕМ-методики, вчитель
перестає бути основним джерелом знань. У центрі уроку – проблема чи практичне
завдання. А діти мають самостійно знайти шляхи вирішення проблеми, застосувавши
наявні знання, здійснивши експеримент і, можливо, зробивши помилки.
Запропонувавши необхідний інструментарій, вчитель спостерігає
за ходом наукового пошуку, стимулює до висновків,
допомагає
зрозуміти і усунути недоліки.
Логічно, що за
таких умов на перший план виходить не володіння теорією, а вміння
використовувати свої знання на практиці. Уроки
стають практичними заняттями, які демонструють можливості застосування
теоретичних знань у конкретних ситуаціях.
Розробляючи моделі, створюючи проекти, діти аналізують
інформацію, співвідносять її з наявним досвідом і знаннями. Це формує в них
упевненість у власних силах, переконаність у тому, що вони зможуть за
необхідності вирішити складні проблеми.
Колективна робота, що застосовується у такого роду
проектах, привчає висловлювати власну думку, відстоювати її, співпрацювати з
однокласниками, сприймати і розуміти точку зору іншої людини. Застосування STEM на уроці навчає дітей сприймати завдання, формулювати
дослідницьку гіпотезу, застосовувати оригінальні способи пізнання, розвиває
аналітичне і критичне мислення.
Комментариев нет:
Отправить комментарий